الله شکور

سلام وقت بخیر.تا بحال شنیدید که خداوند شاکر؟ شاید شما هم مثل من فکر کردید که خدا کی شکر میکنه و از کی تشکر میکنه؟ از اونجایی که فکر کردم در کتاب مرجع یعنی قرآن حتما جوابی برای سوالم پیدا میکنم نگاهی به قرآن انداختم. 

کلماتی با ریشه ی شکر ۷۵بار در کلام خداوند آمده است. از بین این ۷۵بار تکرار، ۶ بار به مواردی اشاره شده که خداوند شاکر است. 

دو بار کلمه ی شاکراً که هر دوبار با کلمه ی علیم همراه است.  

و ۴بار کلمه ی شکورٌ برای خداوند بکار رفته که ۳بار کلمه شکورٌ با غفورٌ آمده.  

چه جالب! وقتی ما به سمت خداوند برای مغفرت میرویم خدا شکر میکند. بازگشت انسانها برای طلب مغفرت، تا به این حد مهم است؟! شکری از روی علم و آگاهیست. خدای علیم خدایی که همه ی علم ها نزد اوست.

خداوند خالق همه ی ما وقتی میبینه که ما به سمت او میرویم وازش میخواهیم که ما را ببخشه اونقدر خوشحال میشه که شکر میکنه. 

وقتی ما از راه اشتباه بر میگردیم. وقتی به سمت او بر میگردیم.  

شکورٌ در یک جای دیگر با حلیم آمده در این آیه اشاره به زمانی است که قرض نیکو میدهیم و بازهم طلب مغفرت می کنیم.   

 چقدر انسان برای خدا مهمه و چقدر اینکه از راه درست منحرف نشه مهمه. امیدوارم که ما هم به ارزش خودمان پی برده باشیم و خودمان را در مسیر درست و سالم حفظ کنیم.

نظرات 3 + ارسال نظر
مهم نیست یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:06

سلام
خداوند شکر نمیکند. صفت شاکر و شکور به معنای مجازی در آیات قرآن برای خداوند به کار رفته است و به این معنی است که در مقابل کار نیکوکاران به آنها پاداش میدهد.
علامه طباطبایی در این مورد میگوید:
«خداوند نیکوکار و قدیم الاحسان است و همه خیرات از وجود او سرچشمه می گیرد، کسی بر او حقی ندارد تا از او انتظار شکر باشد، ولی در عین حال، خدای بزرگوار اعمال نیک بندگان خود را نوعی احسان در حق خویش تلقی می کند آنگاه پاداش اعمال آنها را شکر مینامد.»

سلام مرسی که نظرتان را نوشتید من فکر نمیکنم خداوند در مورد خودش چیزی را به مجاز گرفته باشد.الله غفور شکور هیچ معنی جز این نمیدهد که خداوند شکر میکند.اگر معنی آن پاداش باشد که چه بهتر پس وقتی ما به خاطر اشتباهاتمان از او طلب مغفرت میکنیم او به شکرانه اش به ما نعمت میدهد هورا عجب خدای باحالی داریم. مرسی که به این نکته ی مهم هم اشاره کردید.

مینا پ دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:27

سلام پروانک! ممنونم از نوشته‌های زیبات. الله شکور. تصدیق می‌کنم که خداوند شکور است و تصدیق می‌کنم و افتخار می‌کنم که خداوند این قدر بندگانش را دوست دارد.

مرسی دوستم اومدی فکر میکردم توی رخنه باید دنبالت بگردم.
هوارتا مرسی

مینا پ دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:28

در پاسخ به دوست عزیزمان هم عرض می‌کنم: دوست جان! مهم است! نگو مهم نیست!!!! موفق باشی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد